Honey Love B

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Nurul Ayy Nina Binti Nor Asmawi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

effa birthday

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

NUFFNANG

Thursday, May 20, 2010

~JoDoH~

Salam,

Ehm, kali ni entry may be agak sensitive sikit. Tapi ni kan blog aku, so suke ati aku la nk tulis ape kan?? ADA AKU KESAH..

Ada 4-5 kawan aku yang mengadu masalah ngn aku. Actually dorg ni umur walaupun xsebaya ngn aku, tapi still araound the corner la. Masalah dorg adlh…andartu? Biler nk kawen? Nape xde boyfren?

Ingin aku tekan kan kat sini, aku bagi pendapat, nasihat n pandangan berdasarkan ape yg aku dh alami. Bukan nk tunjuk bagusnyer aku, atau bertuahnyer aku sekarang. Aku berkongsi pengalaman aku sekarang, utk membantu kawan2 aku. Andai kata sesuatu berlaku pada perkahwinan aku di masa hadapan, itu takdir (ayat klise). Aku boleh merancang tapi…(korg lagi tahu ayat klise ini)

Memang betol usia perkahwinan aku masih setahun dragonfruit, sememangnyer..org kata, semua nyer masih indah lagi. Sbb aku sendiri pun tak tahu adakah perkahwinan ini akan bertahan. Jadi, aku mmg bukan org yg layak bagi NASIHAT!! Tu kata org..

Tapi niat aku membantu, aku xboleh bagi nasihat sesedap rase sedangkan aku pun xbuat mcm aku kata. Jadi jalan selamat, berkata melalui pengalaman. Sape xsetuju ngn aku..sila blah. (Kalo baca blog aku utk hentam aku balik, baik xyah jenguk2 kat sini...~bEeKaY ker??~)

Balik pada topik asal td…

Jodoh..
Ni kerja Allah, kite perlu berusaha utk mendapatkannyer. Jgn hentam diri sendiri, mengatakan diri sendiri xcantik, gemuk, byk dosa, xsuci atau ape2 lagi. Kita ni kan ciptaan Allah, Allah dh ciptakan kita ni cantik. Xde kurangnyer kite ngn supermodel yg lain. (Nasha Aziz n Ella pun xkawen lagi)

Kak Mala pernah cakap,” Sebenarnyer xde org yg xcantik, tapi sebenarnyer mereka tu sendiri xtahu ”hargai” diri dorg, so mcmana org lain nk hargai”

Aku pun xcantik gak, aku GeMOK..tapi leh je ada bf, leh je nk berlaki. Syanie and Enot juga pernah berkahwin. Nape istilah xcantik n gemok itu yg sering dijadikan alasan??
Wake-up my frens, move on, make relations, make frens..tapi jgn terlalu berharap utk memiliki yg kita nak, kerana xsemestinyer kite memiliki ape yg dia nk. Jgn putus asa mencari CINTA. Andai kata terkandas n terkecewa, berehat sebentar n cari lagi..:-D

Bagi kes-kes yg dh terlanjur..aku bentangkan sedikit situsi perbualan di dalm kelas agama masa aku form3 dulu.

Ustazah Faridah: Siapa yg tak Subuh pagi td?
Suku dari kelas 3 kamil mengangkat tangan. Aku xigt aku angkat ke tak??

Ustazah: Ehm, bagus kerana mengaku. Tetapi adalah lebih baik biler kita melakukan dosa, kita tak perlu bagitahu org. Ini urusan kita ngn Allah. Biar Allah yg hukum kita.


Ehm, aku amik kata2 ustazah Faridah ni sampai sekarang. Bile kite terlampau rase berdosa kerana dosa kita yg berat tu, lebih2 lagi melibatkan kehilangan permata yg satu, adalah lebih afdal jgn beritahu family si dia. Ni pendapat aku la, kalo xsetuju xpe.
Biarlah Allah je yg hukum kita, andaikata keluarga si dia dpt terima, xpe..tapi andaikata tidak?? Kita dicemuh di caci dan sebagainyer..kenapa kita memilih utk ditambahkan hukuman?? Pandai2 la mencari penyelesaian. Aku faham, korg xde tempat mengadu kerana parents korang sendiri tak tahu korg mcm ni. Korg akan jadi sgt sedih kerana menanggung sorg2 mcm ni. jalan paling selamat adalah, mengadu domba pada Allah. Kuasa Dia sahaja yg leh bantu korang. Percaya lah..Dia yg mengatur alur hidup korang.

Bagi sebab2 yg xkritikal..mcm pemilih, ada org guna2 kan, berkerjaya hebat, dan seangkatan dengan nyer, aku mls nk kupas. Sbb byk sgt diperbincangkan di dada akhbar. Baca dan ambil iktibar.
Wasalam..

2 comments: