Honey Love B

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Nurul Ayy Nina Binti Nor Asmawi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

effa birthday

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

NUFFNANG

Thursday, November 1, 2012

Our Birthday 2012

Salam,

Bulan Oktober adalah bulan yang paling best buat aku. Sebabnya, of course la birthday aku pada setiap tanggal 24 kan. Hehe. dan yg paling bestnye..tiap2 tahun, aku akan dpt present yang makin besar. Present yg aku maksudkan adalah anak dara aku tu. Birthday Nina pula pada tanggal 21hb. So, setiap tahun aku dpt meraikan birthday aku dan Nina serentak. Alhamdulillah.

Tahun ni, xde celebration pun. Aku pun kurang sihat. Keja ofis sgt byk..ISO, 5S, Akademik, Examination..etc. Penat aku.

Aku nk cerita dulu pasal small nina's celebration. Pada 20hb, aku n hubby g tgk Piala Malaysia kt stadium Shah Alam. Balik mlm tu dlm kol 3am baru sampai umah. Mandi n tgk anak2 dulu. Pastu baru tidur..dlm kol 4am jugak la.

Anak2 yg dilayan oleh Mak Yang..sementara ummi n Walid tgk bola

Layan Upin Ipin
(thanx Ayang)

Pagi tu bangun dgn mata panda. Tapi gagahkn jugak sbb nk buat Nina happy. Birthday dia kan. So pagi tu sempat le aku buat homemade chocolate. Lunch pulak, adik aku a.k.a Mak Yang order pizza utk anak aku.


Aku masih lagi lemau2 badan penangan mlm td. Tapi mmg niat nk buat kek utk nina. Hubby plak xde sbb tgk Moto GP kat Sepang. Aku mls nk ikut sbb xsedap badan. Petang tu..sekali lagi mak yang buat cheezy wedges utk minum petang. pas dh minum petang tu, baru de mood nk buat kek. Mlm dlm kol 9 baru dpt mkn. Sedapnye. Ni resepi homemade chocolate, wedges n chilled blueberry cheese cake.



Homemade chocolate (C&P)




1) Sebelum anda dapat menggunakan coklat mould, anda hendaklah mencairkan coklat compound terlebih dahulu. Caranya adalah dengan menggunakan teknik “double boiler”. Panaskan air dalam satu bekas, letakkan coklat dalam bekas lain dan masukkan bekas yang mengandungi coklat tadi dalam air yang sedang dipanaskan. Lebih mudah jika anda mempunyai set double boiler.

2) Setelah coklat cair, isikan piping dengan coklat cair dan masukkan cairan coklat ke dalam mould satu persatu.
3) Jika anda ingin meletakkan inti, masukkan coklat cair separuh sahaja ke dalam mould coklat. Sejukkan lapisan tersebut di dalam peti ais. Bila sudah agak-agak keras sedikit, letakkan inti di atas lapisan tersebut. Kemudian sambung semula kerja memasukkan coklat cair untuk menutup inti coklat anda.
4) Sejukkan dalam peti ais.
5) Kini, coklat homemade anda telah siap !


Cheezy wedges

Utk wedges:
Ubi kentang
telur
Tepung goreng serbaguna (jenama Kentucky)
Japelo Cheese Dip

1. Ubi di kupas kulit dan di potong memanjang (wedges).Kemudian rebus ubi sehingga empuk.
2. Telur dipukul perlahan. Pastu celupkan kentang dlm telur then, salutkan dgn tepung. Lepas tu goreng dlm minyak yg cukup panas.
3. Cheese dip tu beli yg segera je. Ada jual kt kedai kek atau online. Just campurkan air panas. N tuang atas wedges td. Pastu letak sekali mayonise..sedap



Chilled blueberry cheese cake

1 cwn biskut marie
1/2 cwn butter yg telah dilembutkan
Jem blueberry

Tepung segera cheese cake


Biskut marie dihancurkan dan digaul dengan butter hingga terasa lembap. Pastu mendapkan biskut dlm loyang. Tekan bagi kedap. Pastu masukkan loyang dlm peti ais atas selama 1/2 jam.

Tepung cheese cake td, dicampurkan dengan 2 sudu yogurt/fresh cream (xperlu pun xpe) dan 300ml air dan dipukul 1 minit dgn kelajuan minima dan 5 minit dengan kelajuan maksima.

Pastu, masukkan bancuhan tadi dlm loyang biskut td. Simpan lagi 2 jam dlm peti.

Jem tadi gunakan dlm sebotol kecil, dipanaskan bersama 3 sudu air. Bila bancuhan tepung td dh 2jam, letakkan topping jem tdi dan simpan lagi dlm peti selama 1 jam. (lagi lama, lagi baik). Pastu tadaaa...dh boleh mkn kek tu..sedap.


Sorry le, resepi kali ni..byk yg segera. hehe

Ni pic2 sepanjang hari tersebut




Ummi potong kek





pegang pisau dulu

Nina yang x sabar2

muka x puas hati sbb kene suap..

puas hati dpt celup tgn sendiri

Dia x suka cheese rupenya



2 comments:

  1. call ptg tadi, just nak tanya pasal buat wedges pakai telor ke x??? ingat kan nak buat ceit! rupa nk type blog... pic nina, yg pegang pisau tu... dia tgh make a wish la...

    ReplyDelete