Honey Love B

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Nurul Ayy Nina Binti Nor Asmawi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

effa birthday

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

NUFFNANG

Wednesday, April 3, 2013

Excited to be a mom of three

Salam,

Alhamdulillah atas oksigen yang disedut setiap hari. Bersyukur kerana masih bernafas pada usia 28tahun ni. Masih diberi peluang oleh Allah untuk menambah pahala dan mengurangkan dosa.

Tak pernah terlintas difikiran akan menjadi ummi ber-anak 3 dlam usia ini. Anak2 tak sampai umur 2 tahun, dh dpt adik. Orang kata kesian anak-anak, tak cukup kasih sayang. Tapi pada aku, mereka terlebih kasih sayang kerana ikatan antara mereka sendiri kuat. Nak main bersama, makan bersama, menyusu bersama dan bergaduh bersama. Alhamdulillah, aku boleh katakan aku mendapat anak2 yang mudah dijaga dan mendengar kata.

Seronok n terasa bahgia bila scroll pic dorang dr lahir sampai sekarang. Macam2 peel. Masih2 punya kelebihan dan kelemahan masing2. Macam Nina, dia lebih agresif. Xsuka org lembut2 dgn dia. X suke nk manja2 sgt. Tapi Aman, sgt manja. Nk kene belai all the time. Nak tido bertopok, nk duduk seat depan. Xnk duduk seat belakang dgn kakak. Nk tido tu melekap je kt ummi. Even, kalo diberi peluang bfeed, cepat je dia datang sambil nganga mulut.

Sekarang, aku boleh dikatakan dh sarat. Dijangka bby akan lebih kurang mcm Nina, which is "big baby". Sebab seluar aku pakai time previous preggy, semua dh xmuat. So, boleh expect bby kali ni mybe 3kg+. Jantina masih blom diketahui sbb xnampak masa scan.

Xsabar tunggu kelahiran yg ini sbb NinAman dh pandai berdikari. Kalo time makan, cepat2 je NinAman cari kerusi plastik dorang n letak kt meja mkn. Pastu recite doa sama2. Selagi semua xtadah tgn, selagi tula Aman "bising2". Mkn ikut mood, sometimes nk berfeeding. Sometimes nk mkn sendiri. Tapi akhir2 ni dorg dah tak rajin nk kemas sepah sisa-sisa makanan. maybe sbb dorg tgk aku pon xkemas umah so dorg pon jd malas. Seriusly, dh lama sgt xkemas umah. Dh xlarat. Perut yg besar ni buat aku mls nk tunduk2 kutip barang. Aku jugak dh solat atas kerusi sbb xlarat nk sujud. Sejak aku solat kt kerusi, NinAman pon dah x "solat". Moral of the story, kalau nk anak kite jadi baik, kite pon kene tunjuk contoh yang baik buat mereka.

Time tido dorg pon okay, cukup pukul 11, bagi sorg sebotol susu, pastu zzzz la dorg. Nina akan tido sendiri. Tapi Aman akan "sangkut" muka dia kt dada aku dulu, sambil perut bertemu perut. Kene usap2 dulu, baru tido. B$ tido kne bc doa tido dulu, baru dorg faham dh time to sleep. Kalo bangun tido, Aman akan bangun dulu sbb dia mcm ada smell detector. Bila aku xde kt sebelah, mesti dia pon bangun. Penah 1 mlm aku bangun buat susu. Tetibe aku ternampak kelibat "org kecil" belakang aku. Terus aku jerit, "toyol". Sampai sekarang aku nyesal jerit kt Aman mcmtu. Tapi serius aku xsedar dia ikut aku sampai dapur.

Kalo weekend, biasanya aku yg handle dorg sbb hubby keje. So, pagi2 tu, mmg kene breakfast dulu. Pastu dorg akan layan TV or main toys. Biarlah dorg nk main mcmana pon, nk sepah mcmana pon aku tak kisah. For me, tu semua part of learning. Tapi aku still kene pantau la. Cuma, nk ajak dorg tido siang adalah 1 cabaran buat aku. Lazimnya, dorg kan tido pukul 4 ptg or tak tido lgsung siang tu. Penat mmg penat. Tapi apalah sgt kan nk dibandingkan dgn masa yang kite dh spend dgn mereka.

Untuk Nina aku dh belikan tab murah. Mmg pada asalnya berat nk belikan dorg gadget. Takot dorg addictted or any bad effect boleh berlaku. Tapi, semua app dlm tu, aku n hubby yg control n download kan. So, aku n hubby la yg kene mainkan peranan dalam menentukan content yg dorg guna dlm tab tu. N maybe, aku akan belikan utk Aman 1 sbb dorg x leh share sbb minat yg berbeza.

Aku rasa aku, hubby, NinAman dah benar2 bersedia untuk terima kehadiran org baru ni. Semua dh excited. Aman paling suke cium perut aku. Nina suke cakap "bby dlm peut ummi". kadang2 aku nangis sorg2 sbb terlampau bersyukur dengan kehidupan sekarang. Walaupun, hidup kami ibarat kais pagi makan pagi, kais petang makan petang, tp anak2 aku membesar sihat dan gembira. Even life kami become better n better. Tapi aku x nafikan yg kami pon ada family problem, cume dgn ketenangan fikiran, kegembiraan melihat telatah anak2, membuatkan masalah tu hilang seketika.

Perjalanan hidup masih panjang, harap Allah murahkan rezeki kami dan rezeki org2 disekitar kami. Cuba mencari income source yg lain bagi menampung jumlah tanggungan yg makin ramai dan bagi meningkatkan kualiti hidup. Ada yg menjadi, ada yg kecundang. Tu semua ditangan Allah. Untuk memberi 'pengalaman", penginsafan pada kami. InsyaAllah, cube menjadi hamba, ummi, isteri, cikgu, kawan, kakak, adik, anak yang terbaik buat kamu semua. INSYA-ALLAH


Pjg lak coretan n luahan rasa hari ini.

2 comments:

  1. salam aida,
    saya pun anak rapat2. rezeki ALLAH bg kan. kami suami isteri pun usaha cari rezeki lebih sebb tanggungan da ramai.
    semoga di permudahkan bersalin nanti. dpt bersalin time hari cuti. semua senang nanti kan.
    :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. alahamdulillah kak. Akk tgh pantang kan? selamat berpantang. Sy pantang nnt time break..alhamdulillah. Jadi cikgu cekgi ni, bukan anak kite je kene jaga..anak org pon sama. hihi

      Delete